„Nowoczesne technologie komunikacyjne to zagrożenie” – debata oksfordzka

„Nowoczesne technologie komunikacyjne to zagrożenie” – debata oksfordzka

Dnia 2.03.2017r. na Zamku Piastowskim w Raciborzu uczniowie „Mechanika” wzięli udział w debacie oksfordzkiej. Zaproszonych gości, uczestników i uczniów przywitał pan dyrektor Sławomir Janowski, a debatę poprowadził Pan Jan Kalabiński. Drużyny z klasy 3fT-propozycja i 3dT-opozycja, zmierzyły się w sporze słownym dotyczącym nowoczesnych technologii komunikacyjnych.

Debata zmusiła młodych ludzi do przyjrzenia się takim mediom, jak Internet oraz związane z nim portale społecznościowe, telefonia komórkowa i wspierające ją aplikacje Snapchat, czy Instagram z dwóch stron: znanej – dającej wiele możliwości, które łatwo zauważyć korzystają z nich na co dzień, i nieznanej albo raczej niedostrzeganej we wszech obecnej cyfryzacji – niosącej zagrożenia.

Argumenty obydwu drużyn były bardzo rzeczowe i poparte wynikami badań naukowych, a poziom dyskusji był naprawdę wysoki, co zgodnie potwierdzili zaproszeni goście, włodarze miasta i przedstawiciele raciborskiej oświaty. W tej debacie nie było przegranych- każdy, kto wziął w niej udział, nawet tylko przysłuchując się z widowni „wygrał” cenne informacje na temat towarzyszących nam na każdym kroku nowinek technologicznych. Przede wszystkim zaś była to doskonała okazja do zaprezentowania sztuki oratorskiej. Tu wielkie brawa należą się panu Andrzejowi Biskupowi, który jako nauczyciel języka polskiego, przygotował obie drużyny do debaty. Dla uczestników debaty był to z pewnością doskonały sprawdzian autoprezentacji swoich poglądów, a dla widowni – doskonały przykład na to, że można mieć różne zdania na ten sam temat i spierać się, używając silnych argumentów, zamiast siły jako argumentu.

Wydarzenie to odbyło się pod patronatem Rady Upowszechniania Nauki Polskiej Akademii Nauk w ramach projektu pt. „Debaty oksfordzkie do szkoły”. Nasza szkoła od dawna już współpracuje Polską Akademią Nauk organizując Raciborskie Dni Nauki i Techniki, których 10-lecie wypada w tym roku. Dzięki tej współpracy uczniowie „Mechanika” brali również udział w programie Eduscience.

Patrycja Kozak