Psychoedukacja uczniów klas I, II i III

Psychoedukacja uczniów klas I, II i III

W październiku uczniowie klas I, II i III uczestniczą w cyklu zajęć z zakresu psychoedukacji. Zajęcia odbywają się według programów przygotowanych adekwatnie do wieku i potrzeb rozwojowych uczniów:
– uczniowie klas I uczestniczą w programach „Unplugged” oraz „Noe”.
– uczniowie klas II uczestniczą w programie „Debata”.
– uczniowie klas III uczestniczą w programie „Stop Konopiom”.
Zajęcia poruszają szczególnie istotne w okresie adolescencji potrzeby i problemy:

  • konformizm, przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim, umiejętność komunikowania swoich emocji, umiejętność asertywnej obrony swoich racji, umiejętności interpersonalne, których niedostateczne opanowanie może skłaniać do używania substancji psychoaktywnych, umiejętności radzenia sobie z problemami.

Ważnym elementem jest przekazanie wiedzy o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych oraz wiedza o przyczynach i następstwach stosowania używek.

1) Klasy I – programy profilaktyczne: „Unplugged” oraz „NOE”

Podstawowym celem programu jest zmiana przekonań normatywnych, wzmocnienie postaw abstynenckich i dostarczenie maksymalnej wiedzy o ryzyku uzależnienia.
Program przekazuje młodym ludziom informacje dotyczące istoty uzależnienia od alkoholu i środków odurzających. Oprócz wiedzy na temat uzależnienia jako choroby i przedstawienia skali problemu, skłania do refleksji i wpływa na zmianę stereotypów myślowych. Jego celem jest też przekształcenie nieprawidłowych przekonań normatywnych panujących wśród młodzieży, ma także motywować do podejmowania osobistych postanowień o zaniechaniu danego działania np. picia alkoholu oraz ukazywać sprzeczności między cenionymi wartościami, a zachowaniami nałogowymi.
Program składa się z trzech części:

    • PRAWDA – ma na celu uświadomić młodzieży konsekwencje picia alkoholu i korzystania z innych substancji psychoaktywnych, informuje o szczegółach i skutkach uzależnienia;
    • MIŁOŚĆ – akcentuje wpływ środków zmieniających świadomość na relacje z innymi ludźmi;
    • WOLNOŚĆ – rozwija umiejętność odmawiania, asertywności, zachęca do postawy abstynenckiej i podejmowania osobistych postanowień.

2) Klasy II – program „DEBATA”

Celem ogólnym programu jest wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed progiem inicjacji alkoholowej. W programie skupiamy się na kształtowaniu i wzmacnianiu norm przeciwnych piciu alkoholu, konfrontowanie cenionych wartości z ryzykownymi zachowaniami, przekazywanie wiedzy na temat konsekwencji zachowań oraz wyznaczamy szkody związane z używaniem alkoholu, której celem jest zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem.

3) Klasy III – program „STOP Konopiom”

Podstawowym celem programu jest uzyskanie wiedzy i obalenie mitów dotyczących najpopularniejszych środków odurzających poprzez szczególne uwzględnienie marihuany i innych przetworów konopi. Istotnym elementem programu jest wzmocnienie postaw abstynenckich i dostarczenie maksymalnej wiedzy o ryzyku uzależnienia oraz skutkach używania konopi i innych narkotyków. Program opiera się o przekaz „Marihuana to Narkotyk, a Narkotyki to Pułapka” i nastawiony jest na pozytywny aspekt abstynencji.

Beata Brzozowska