KONFERENCJA SPRAWOZDAWCZA – ZAKOŃCZENIE IV ETAPU KONKURSU „Program Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”

KONFERENCJA SPRAWOZDAWCZA – ZAKOŃCZENIE IV ETAPU KONKURSU „Program Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”

realizowanego wspólnie

Wydziałem Mechanicznym Technologicznym
Katedrą Automatyzacji Procesów Technologicznych
i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania
Politechniki Śląskiej w Gliwicach



W związku z zakończeniem czwartej edycji Konkursu na finansowanie projektów realizowanych z uczniami szkół ponadpodstawowych w ramach Programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza, uczniowie naszej Szkoły: Kacper Gocyła, Tomasz Marek, Robert Ryborz, Marcin Czerny, Jakub Kudła, Adam Pyszny wraz z opiekunem (Mirosław Uliczka) wzięli udział w Konferencji sprawozdawczej podsumowującej wyniki pracy semestralnej. Wydarzenie miało miejsce w dniu 06.03.2025 r. w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej. Pragnę dodać, że w przedmiotowej rywalizacji brały udział dwa projekty zgłoszone przez uczniów naszej Szkoły, które wcześniej otrzymały pozytywną ocenę i zostały przyjęte do realizacji pod opieką naukową profesora Politechniki Śląskiej Pana dra hab. inż.  Andrzeja Wróbla.


Głównym celem realizowanych projektów było podjęcie współpracy z uczniami szkół średnich w celu popularyzacji kształcenia w dziedzinie nauk ścisłych i technicznych, a w szczególności związanych z szeroko pojętą automatyką przemysłową. Uczestnicy grup projektowych pozyskali m.in. nową wiedzę jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się układy sterowania i jakie są obecne trendy w tej dziedzinie (w świetle koncepcji Przemysłu 4.0).

Proponowane zajęcia przyjęły formę wykładów oraz zadań realizowanych w formie praktycznych laboratoriów ( w Laboratorium Wizualizacji i Symulacji Systemów Mechatronicznych Centrum Nowych Technologii PŚ), na których uczniowie realizowali ćwiczenia samodzielnie, ale i w grupie.

Nasi uczniowie zrealizowali następujące tematy:

  1. Od siłownika do sterownika – ewolucja układów sterowania maszyn. Ten projekt wykonywali uczniowie klasy 4dT ( technik mechatronik): Kacper Gocyła, Tomasz Marek, Robert Ryborz. W efekcie przeprowadzonych zajęć uczniowie poszerzyli i ugruntowali wiedzę oraz pozyskali nowe kompetencje: z zakresu budowy, zastosowania i rozwoju sterowników PLC, poznali zasady i metody projektowania oprogramowania sterowników PLC oraz programowania sterowników PLC, potrafią dobrać sterownik do dowolnego zadania sterowania i przygotować sterownik do pracy z uwzględnieniem jego konfiguracji, rozumieją potrzebę i znają możliwości ciągłego dokształcania się w zakresie rozwoju sterowników programowalnych i automatyki przemysłowej. Projekt uczniów klasy 4dT został zamknięty wykonaniem ćwiczenia/zadania praktycznego (zobacz>>> plakat końcowy grupy nr 31).
  2. Sterowanie i regulacja maszyn i urządzeń przemysłowych z zastosowaniem sterowników programowalnych PLC. Ten projekt realizowali uczniowie klasy 2cT (technik informatyk): Marcin Czerny, Jakub Kudła, Adam Pyszny. W wyniku realizacji proponowanego tematu uczniowie zdobyli nową wiedzę, zyskali kompetencje i umiejętności z zakresu regulacji i sterowania maszyn i urządzeń. Poznali możliwości sterowania napędami maszyn (moduł Motion TIA Portal), regulacji procesów przemysłowych. Poznali różnicę pomiędzy sterowaniem, a regulacją z zastosowaniem sterowników PLC, możliwości programowania w języku FBD i LD czy zastosowanie sygnałów PWM i PTO w sterowaniu. Projekt uczniów klasy 2cT został zamknięty wykonaniem ćwiczenia teoretycznego (zobacz>>> plakat końcowy grupy nr 58).

W IV edycji Konkursu Programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza uczestniczyły szkoły z województwa śląskiego, których uczniowie zrealizowali 88 projektów dotyczących różnych dziedzin i obszarów technicznych (szczegóły tutaj). Komisja Konkursowa składająca się z nauczycieli akademickich wyróżniła kilka prac, w których realizowano zagadnienia z obszarów m.in.: ekologii, energetyki solarnej, hodowli roślin, wspomagania osób z niepełnosprawnościami.

Udział szóstki naszych uczniów (zachowanie, zaangażowanie, posiadana wiedza i umiejętności ) został bardzo wysoko oceniony przez opiekuna naukowego Uczelni – dr. hab. inż. Andrzeja Wróbla. Dowodem potwierdzającym przedmiotową opinię jest fakt, że wspólnie z Panem Profesorem przygotowujemy już dwie kolejne grupy do udziału w następnej/V edycji Konkursu.

Mirosław Uliczka