Po jasnej stronie mocy 3! Matematyczne Dni „Mechanika” 2019
„Wy nie wiecie, co to jest matematyka! Wy myślicie: liczby, liczby! Nie!
A ona śpiewa, gra jak kryształ. Cała dusza tonie w dźwięcznym, przejrzystym krysztale.”
/Stanisław Brzozowski/
Trzeci rok z rzędu zorganizowaliśmy w murach CKZiU Nr 2 w Raciborzu Matematyczne Dni „Mechanika”. Na chwilę zatonęliśmy „w dźwięcznym, przejrzystym krysztale” i skupiliśmy uwagę uczniów wokół następujących wydarzeń:
12 marca – Polski Dzień Matematyki
14 marca – Międzynarodowy Dzień Liczby Pi
21 marca – Międzynarodowy Konkurs Kangur Matematyczny
Z dumą stwierdzamy, że z wielu względów MDM 2019 należały po raz kolejny do udanych!
Dlaczego? Bo były to dni, podczas których udało się dać uczniom trochę odmiany, a także pokazać, że nie taki wilk straszny… Że rozwiązywanie zadań, zagadek logicznych, problemów matematycznych, czy sklejanie nietypowych brył może sprawić przyjemność.
Na chwilę społeczność „Mechanika” znalazła się po jasnej stronie matematycznej mocy!
W przygotowanie tych dni, ich atrakcyjność, oprawę techniczną, wystrój szkoły, przygotowanie konkursów zaangażowała się spora grupa uczniów oraz nauczyciele matematyki. W szkole rzeczywiście było widać obecność królowej nauk oraz ludolfiny (pi) – solenizantki z 14 marca. Każdy, kto stąpał po korytarzu szkolnym, mógł studiować wyeksponowane plakaty, które miały na celu pokazać wykorzystanie matematyki w życiu codziennym, a także mógł spróbować swoich sił w „przestawianiu zapałki” w działaniach matematycznych. Po raz kolejny podjęte zostało wyzwanie budowy piramidy Sierpińskiego oraz kostki Mengera. Udzielono odpowiedzi na pytanie, co wspólnego ma matematyk z Monte Carlo i dlaczego rzuca igłą… Bo chce oszacować wartość liczy Pi.
12 marca przyłączyliśmy się do Polskiego Dnia Matematyki. To największe i najważniejsze wydarzenie tego typu w Polsce narodziło się 12 marca 2014 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve (patron merytoryczny e-math.pl). Jego twórcy podkreślają: ”Dzień Matematyki kierowany jest do wszystkich! Nawet tych (…), którzy nie lubią matematyki. Rozwiązywanie zadań ma sprawić przyjemność, a nie być kolejnym testem.”
Tegoroczna edycja nosiła tytuł „Matematyka dzika, czyli jak połączyć dziką przyrodę z matematyką”, a w „Mechaniku” bawiły się dwuosobowe drużyny z klas technikum, mierząc się z zadaniami o nietoperzach, wilkach, dzikach, wiewiórkach, jeżach, żbikach, rysiach, danielach, sarnach…
14 marca świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Liczby Pi – wydarzenie skupiające się wokół tej wspaniałej stałej, bez której nie jesteśmy w stanie policzyć pola lub obwodu koła! Obchodzony jest tego dnia na całym świecie. Datę święta wybrano na 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby pi, jako że data „14 marca” zapisywana jest w USA jako „3.14”.
Dzień Liczby Pi to świetna okazja, aby sprawdzić, co o ludolfinie wiedzą nasi uczniowie. Jak radzą sobie z wykorzystaniem stałej Archimedesa w praktyce. Wspominaliśmy także: Alberta Einsteina – najsłynniejszego fizyka świata – i Wacława Sierpińskiego – polskiego matematyka, jednego z twórców polskiej szkoły matematycznej. Okazuje się bowiem, że dzień 14 marca jest dniem urodzin tych dwóch naukowców.
Wielu uczniów wzięło udział w licznych konkursach:
• układanie Kostki Rubika na czas w kategoriach 2×2, 3×3 i 5×5. W zmaganiach wzięło udział 25 osób i każdy miał trzy próby w wybranej kategorii. Najlepsze czasy 2×2 – 7,63s., 3×3 – 22,22s., 5×5 – 3min 9,79s.
• szkolny turniej Sudoku, w którym wzięło udział 15 drużyn w dwóch etapach.
• szkolny turniej szachowy, gdzie już kilka dni wcześniej rozlosowano pary szachowe, i w którym udział wzięło 36 zawodników.
• konkurs matematyczny dla szkoły branżowej, gdzie uczniowie odpowiadali
na pytania typu: „Jeżeli pięć kotów zjada pięć myszy w ciągu pięciu minut, to ile kotów potrzeba do zjedzenia stu myszy w czasie stu minut?”. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominkowe gadżety przekazane przez firmę Eko-Okna S.A. oraz firmę Nexans Power Accessories Poland Sp. z o.o.
Ponadto tego dnia niektórzy uczniowie klas szkoły branżowej wzięli udział w grupowych pracach badawczych, w których główną bohaterką była liczba Pi, okrąg i koło oraz podjęli wyzwanie, aby dokończyć budowę kostki Mengera rozpoczętą przed rokiem.
Samorząd Uczniowski specjalnie na tę okazję zakupił pyszne cukierki, którymi poczęstowała się cała społeczność szkolna z rąk dwóch uczniów przebranych w kostiumy ludolfiny.
„Kropką nad i” tego dnia był drobny słodki poczęstunek dla nauczycieli przygotowany na długiej przerwie w pokoju nauczycielskim.
21 marca grupa najbardziej uzdolnionych matematycznie uczniów naszej szkoły zmagała się z zadaniami w Międzynarodowym Konkursie Kangur Matematyczny.
Wyniki wszystkich przeprowadzonych konkursów ogłoszone są poniżej, a wręczenie nagród będzie miało miejsce na rozdaniu świadectw w czerwcu.
„Czysta matematyka jest najlepszą grą na świecie. Jest bardziej zajmująca niż szachy,
ma w sobie więcej hazardu niż poker i trwa dłużej niż rozgrywka w Monopol. Jest za darmo
i nie zna żadnych ograniczeń. Można w nią grać wszędzie – Archimedes robił to w wannie. ”
/Richard J. Trudeau/
reportaż: Agnieszka Krupa
zdjęcia: kl III c T
WYNIKI KONKURSÓW:
SUDOKU
I miejsce
Kl. 4 f T
Bolik Dawid
Korczak Kacper
II miejsce
Kl. 2 d T
Pater Dawid
Kozaczka Szymon
III miejsce
Kl. 2 e T
Czogała Marek
Tomala Łukasz
TURNIEJ SZACHOWY
I miejsce
1 d T
Tlon Michał
II miejsce
1 b T
Gołąbek Piotr
III miejsce ex aequo
2 a B
Szweda Marek
2 b T
Bugiel Damian
„MATEMATYKA DZIKA”
I miejsce
1 f T
Porwoł Kamil
Wolnik Jakub
II miejsce ex aequo
2 b T
Brzozowski Gabriel
Iwańczyk Paweł
2 f T
Fiolka Jan
Korczok Daniel
III miejsce ex aequo
2 c T
Kubiak Mateusz
Ujec Kamil
2 d T
Stęzowski Bartłomiej
Pater Dawid
KOSTKA RUBIKA
2×2 i 3×3
Wilczek Roman 3 f T
5×5
Jasny Kamil 3 b T
ORIGAMI MATEMATYCZNE
Machowski Damian 2 d T
PLAKAT MATEMATYCZNY
…………………………….
ZAPRASZAMY DO GALERII ZDJĘĆ >>> Matematyczne Dni „Mechanika” 2019