Matematyka przyjazna mózgowi

Matematyka przyjazna mózgowi

Wrzesień i październik upłynęły uczniom klas 1bT, 2aB, 3eT, 3fT, 4fT pod znakiem matematycznych wyzwań! Podczas lekcji matematyki, obok tradycyjnych ćwiczeń w zeszycie, uczniowie pracowali dodatkowo z aktywizującymi metodami nauczania, które łączyły naukę ze zdrową rywalizacją, a także współpracą. 

Gamifikacja zadań dydaktycznych, uczenie poprzez działanie, wizualizacja i podwójne kodowanie, uczenie się oparte na problemach i algorytmach, uczenie się od siebie nawzajem, to metody zgodne z założeniami neurodydaktyki, czyli nauczania przyjaznego mózgowi.

Nowoczesne metody nauczania, to nie chwilowa moda, ale potwierdzona naukowo konieczność. Konieczność wynikająca bezpośrednio z przystosowania procesu dydaktycznego do stylu poznawczego i oczekiwań cyfrowego pokolenia, przyzwyczajonego do natychmiastowej informacji zwrotnej, kultury wizualnej i dynamiki, ponieważ długotrwałe bierne siedzenie jest dla cyfrowego pokolenia wyzwaniem.

Na lekcjach pojawiły się:

  • kodowane karty pracy – mechanizm ten wzmacnia dokładność obliczeń i zapewnia szybką autokontrolę, co obniża poziom stresu i sprzyja koncentracji.
  • gry dydaktyczne, tj. memory matematyczne czy matematyczne kółko i krzyżyk, w którym uczniowie dobierają pary zadań i wyników, ćwicząc jednocześnie pamięć i refleks.
  • karty do naśladowaniem rozwiązań, gdzie uczniowie indywidualnie analizują wzorcowy, poprawnie rozwiązany przykład, a następnie stosują tę samą ścieżkę rozumowania do nowych, analogicznych zadań, co jest skuteczne w nauce procedur i algorytmów. Ta forma pracy buduje pewność u uczniów, którzy mają trudności z samodzielnym rozpoczęciem pracy.
  • stacje i sztafety zadaniowe, wprowadzające na lekcji ruch i energię, angażujące uczniów w pracę grupową i dynamiczne powtórzenia większych partii materiału.
  • sketchnotki, czyli wizualne notatki łączące tekst i rysunki, wykorzystujące efekt podwójnego kodowania (wizualny i werbalny), co ułatwia zapamiętywanie, porządkowanie wiedzy oraz poprawia intuicyjne zrozumienie złożonych zagadnień.

Aktywne metody i innowacje dydaktyczne zapobiegają spadkom koncentracji, sprawiają, że matematyka jest bardziej zrozumiała, lepiej zapamiętywana  i, co najważniejsze, mniej stresująca!

A. Krupa